dr inż. Michał Malinowski

bazy grafowe, sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo

Usunąć


Konferencja: Biznes na plusie.pl 

Miejsce: 4-5 czerwca 2024r Warszawa

Zorganizowana przez: UNIT Media   
AI w zakupach: jak budować system podejmowania decyzji szybciej niż konkurencja
AI w zakupach: jak budować system podejmowania decyzji szybciej niż konkurencja
Opis:
Prezentacja rozpoczyna się od ukazania analogii między historycznymi wyzwaniami polskiej przedsiębiorczości a obecną rewolucją cyfrową, wskazując potrzebę integracji automatyzacji i bezpieczeństwa w procesach zakupowych. Wprowadza koncepcję AI+ jako strategii wspierającej przyspieszenie decyzji, zwiększenie trafności prognoz oraz pełną automatyzację powtarzalnych zadań, dzięki czemu zespoły zakupowe mogą skupić się na zadaniach strategicznych.
Kolejna część przedstawia techniczne podstawy rozwiązań opartych na sztucznych sieciach neuronowych, w tym strukturę modeli LSTM do prognozowania popytu, oraz omawia główne kategorie problemów uczenia maszynowego: regresję, klasyfikację, klasteryzację, asocjacje, redukcję wymiarów i generowanie danych. Zwrócona zostaje szczególna uwaga na proces przygotowania i przetwarzania danych, kluczowy dla skuteczności każdego algorytmu.
W centralnym fragmencie zaprezentowano wyzwania łańcucha dostaw — jego złożoność, zmienność popytu i czynniki geopolityczne — oraz sposoby ich minimalizowania za pomocą inteligentnych magazynów i optymalizacji tras transportu. Opisano koncepcję sieci wyspecjalizowanych „inteligentnych agentów”, które integrują dane z systemów ERP, WMS/TMS, IoT i CRM, zarządzane poprzez platformy no-code/low-code.
Prezentację zamyka studium przypadku z branży kosmetycznej, ilustrujące pełny cykl: zbieranie danych, prognozę LSTM, rekomendację zamówienia i monitoring co 6 godzin, co pozwala na skrócenie czasu decyzji do 2 godzin oraz redukcję kosztów magazynowania, a jednocześnie otwiera dyskusję nad dalszym rozwojem AI w zakupach. 

AI powinna zastąpić człowieka w podejmowaniu decyzji biznesowych

Debata Oxfordzka na temat: "Czy AI powinna zastąpić człowieka w podejmowaniu decyzji biznesowych?". Wspólnie z Anna Streżyńska , Inez Okulska, PhD , Janusz Bogaciński, Bogumił Kamiński, Marcin Ledworowski, Jarosław Łach oraz Pawel Borkowski.


AI w zakupach: jak budować system podejmowania decyzji szybciej niż konkurencja

Prezentacja rozpoczyna się od ukazania analogii między historycznymi wyzwaniami polskiej przedsiębiorczości a obecną rewolucją cyfrową, wskazując potrzebę integracji automatyzacji i bezpieczeństwa w procesach zakupowych. Wprowadza koncepcję AI+ jako strategii wspierającej przyspieszenie decyzji, zwiększenie trafności prognoz oraz pełną automatyzację powtarzalnych zadań, dzięki czemu zespoły zakupowe mogą skupić się na zadaniach strategicznych. Kolejna część przedstawia techniczne podstawy rozwiązań opartych na sztucznych sieciach neuronowych, w tym strukturę modeli LSTM do prognozowania popytu, oraz omawia główne kategorie problemów uczenia maszynowego: regresję, klasyfikację, klasteryzację, asocjacje, redukcję wymiarów i generowanie danych. Zwrócona zostaje szczególna uwaga na proces przygotowania i przetwarzania danych, kluczowy dla skuteczności każdego algorytmu.


Blaski i Cienie gier MMORPG w kontekście cyberzagrożeń

Prezentacja omawia złożony świat gier MMORPG, pod kątem ich wpływu na społeczeństwo i cyberbezpieczeństwo. Rozpoczyna się od zdefiniowania kluczowych pojęć takich jak MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) oraz RPG (Role Playing Game), a następnie przechodzi do omówienia demografii graczy, wskazując, że gry te przyciągają głównie dorosłych mężczyzn. Kluczowe obszary tematyczne prezentacji to cyberspołeczność, cyberprzestępczość, i cybergospodarka. Zostaje poruszony temat cyberbezpieczeństwa w kontekście społeczności graczy, ich interakcji oraz


Cyberbezpieczny z UTH

Cykl prezentacji dotyczących cyberbezpieczeństwa

Prezentacje poruszają temat cyberbezpieczeństwa w różnych aspektach, od ochrony danych w mediach społecznościowych, przez radzenie sobie z cyberprzemocą, aż po zagrożenia w grach MMORPG i ochronę dzieci w internecie. Zwracają uwagę na takie problemy jak phishing, hejt, uzależnienia, stalking, wyłudzenia danych i manipulacje, podkreślając rolę edukacji, odpowiedzialnego korzystania z sieci, silnych haseł, uwierzytelniania dwuskładnikowego oraz moderacji i wsparcia instytucjonalnego. Ważnym elementem jest też współpraca rodziców, szkół i specjalistów w przeciwdziałaniu zagrożeniom online oraz promowanie świadomego korzystania z internetu.


Dlaczego granie w gry planszowe sprawia nam przyjemność?

Prezentacja na temat przyjemności czerpanej z grania w gry planszowe omawia różne motywacje graczy, takie jak rozrywka, fantazjowanie, rywalizacja, radzenie sobie z trudnościami, zdobywanie umiejętności, ucieczka od rzeczywistości oraz towarzyskość. Kluczowym elementem jest stan flow, czyli głębokie zaangażowanie w grę, które charakteryzuje się wysoką koncentracją, jasnymi celami, natychmiastową informacją zwrotną oraz równowagą między wyzwaniem a umiejętnościami. Prezentacja wyjaśnia


Dlaczego warto grać w gry planszowe

Gry planszowe odgrywają istotną rolę w budowaniu i wzmacnianiu relacji międzyludzkich, tworząc przestrzeń do interakcji, współpracy i zdrowej rywalizacji. Dzięki wspólnemu rozwiązywaniu problemów, negocjacjom czy rywalizowaniu o zwycięstwo, uczestnicy uczą się komunikacji, empatii i pracy zespołowej. Gry te sprzyjają również integracji międzypokoleniowej, pozwalając zarówno młodszym, jak i starszym uczestnikom nawiązywać relacje i dzielić się doświadczeniami. Co więcej, ich mechanika często wymaga od graczy podejmowania decyzji wpływających na innych, co rozwija umiejętność rozumienia perspektywy drugiej osoby i budowania więzi. W dobie cyfryzacji, gry planszowe oferują unikalną okazję do spędzania czasu w atmosferze bliskości i zaangażowania, wspierając rozwój społeczny w sposób naturalny i przyjemny.


Dytaktyka

Strona "Dydaktyka" zawiera szczegółową listę kursów i zajęć prowadzonych na różnych uczelniach w latach 2001-2024. Tematy obejmują m.in. bazy grafowe, algorytmy i struktury danych, inżynierię oprogramowania, cyberbezpieczeństwo oraz modelowanie procesów biznesowych. Zajęcia te były prowadzone na takich uczelniach jak Wojskowa Akademia Techniczna, Uniwersytet WSB Merito Warszawa oraz Uczelnia Techniczno-Handlowa. Strona zawiera także informacje o opracowanych sylabusach i materiałach dydaktycznych.


Grywalizacja w organizacjach: Innowacyjne narzędzie szkoleń i edukacji w rozwoju kompetencji

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i cyfryzacji procesów organizacyjnych, grywalizacja staje się coraz bardziej istotnym narzędziem wspierającym rozwój kompetencji pracowników. Celem prezentacji jest ukazanie potencjału grywalizacji jako innowacyjnej formy szkoleń i edukacji, szczególnie w środowiskach wykorzystujących zaawansowane narzędzia teleinformatyczne oraz sztuczną inteligencję. Omówione zostaną mechanizmy grywalizacyjne (takie jak systemy punktowe, rankingi, odznaki, stan FLOW czy narracje fabularne) oraz ich wpływ na motywację i zaangażowanie uczestników procesów edukacyjnych. Szczególny nacisk położony zostanie na wykorzystanie ogólnodostępnych chatbotów generatywnych (np. ChatGPT) oraz narzędzi elearning (np. Moodle) jako interaktywnych partnerów wspierających personalizację ścieżek rozwoju, umożliwiających symulacje sytuacji zawodowych, a także wspomagających projektowanie treści dydaktycznych, testów, zadań oraz scenariuszy szkoleniowych.


Historia Resortowego WWW, Portal RON i Baza MILNET

Referat przedstawia rozwój i ewolucję resortowych serwisów WWW w ciągu ostatnich 25 lat, skupiając się na adaptacji resortu obrony narodowej do zmieniających się technologii internetowych oraz wyzwań związanych z cyberbezpieczeństwem. Początki Serwisów WWW w latach 90. były trudne z powodu różnorodności technologii, co prowadziło do niebezpiecznych i kosztownych rozwiązań. Przełomowy moment nastąpił w 2007 roku z wdrożeniem strategii informatyzacji, która obejmowała zarządzanie i aktualizację serwisów WWW, pozwalając na bardziej efektywne zarządzanie i rozwój.


Indeks pojęć

Strona "Indeks pojęć" zawiera listę terminów związanych z informatyką i cyberbezpieczeństwem, takich jak algorytmy grafowe, analiza asocjacji, bazy grafowe, cyberbezpieczeństwo, deepfake, gamifikacja, inżynieria oprogramowania, komputery kwantowe, sztuczna inteligencja, zarządzanie projektami informatycznymi i wiele innych. Każde pojęcie jest krótko opisane, co ułatwia nawigację i zrozumienie terminologii z różnych dziedzin informatyki.


Ludum

Akademia Graczy


Organizacja 2.0: jak sztuczna inteligencja zmienia sposób działania firm

Prezentacja omawia transformację modeli organizacyjnych firm pod wpływem technologii sztucznej inteligencji (AI) oraz wpisuje te zmiany w szerszy kontekst ewolucji przemysłu – od ery mechanizacji (Przemysł 1.0) po koncepcję zrównoważonego rozwoju i integracji człowieka z technologią (Przemysł 5.0). Autorzy przedstawiają ideę Organizacji 2.0 jako nowoczesnego modelu przedsiębiorstwa, które dzięki wykorzystaniu AI, automatyzacji i cyfrowej pracy opiera swoje funkcjonowanie na danych, zwinności oraz ciągłym uczeniu się. Praca omawia również podstawowe pojęcia związane z AI, jej klasyfikację (ANI, AGI, ASI) oraz praktyczne zastosowania w obszarach takich jak automatyzacja procesów, analityka predykcyjna, optymalizacja decyzji i personalizacja działań biznesowych. Wskazano, że technologia nie zastępuje intuicji, lecz ją wspiera, umożliwiając lepsze decyzje operacyjne i strategiczne. Autorzy poruszają również tematykę wyzwań społecznych i etycznych związanych z wdrażaniem AI w firmach, zwracając uwagę na konieczność adaptacji struktur organizacyjnych do nowych realiów technologicznych.


Polish law and global cybersecurity challenges: A regulatory analysis

The presentation focuses on a detailed analysis of Polish laws concerning cybersecurity in response to evolving threats in cyberspace. The document discusses various forms of cybercrimes such as phishing, ransomware attacks, and malware, and points to relevant articles of the Penal Code and other specialized laws regulating these issues. It also addresses national and international regulations concerning the protection of critical infrastructure and personal data, including the Act on the National Cybersecurity System and telecommunications law.


Referaty

Strona "Referaty" zawiera listę prezentacji wygłoszonych na różnych konferencjach naukowych w latach 2021-2024. Tematy obejmują cyberbezpieczeństwo, gry planszowe, MMORPG, algorytmy rekomendacji i bazy grafowe w zarządzaniu organizacją. Każdy referat zawiera informacje o konferencji, miejscu i dacie prezentacji. Strona jest częścią serwisu z publikacjami, kursami i blogiem.


Rzeczywistość prawna polskiej cyberprzestępczości

Prezentacja koncentruje się na kluczowym wyzwaniu prawnym dotyczącym cyberprzestępczości w Polsce, analizując, jak polskie prawo radzi sobie z dynamicznie zmieniającymi się zagrożeniami w cyberprzestrzeni, w tym lukami prawnymi i niedostosowaniem przepisów do współczesnych wyzwań technologicznych. Jest to ważne ze względu na rosnącą liczbę incydentów cyberprzestępczości i ich potencjalnie niszczycielski wpływ na gospodarkę, bezpieczeństwo narodowe oraz prywatność obywateli. Analiza została przeprowadzona poprzez przegląd istniejących przepisów prawnych, raportów z działalności instytucji takich jak CERT POLSKA oraz Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, a także poprzez badanie konkretnych przypadków cyberprzestępczości. Kluczowe przepisy Kodeksu karnego i ustaw specjalistycznych, takich jak Ustawa o ochronie danych osobowych oraz Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, zostały dokładnie przeanalizowane pod kątem ich skuteczności i adekwatności. Wyniki analizy wskazują, że polskie prawo, mimo pewnych postępów, nadal posiada liczne luki i braki w zakresie skutecznej walki z cyberprzestępczością. Brak jednolitej definicji cyberprzestępczości oraz niedostateczne regula


Wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy – stan aktualny i prognozy

Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę w kształtowaniu rynku pracy, wpływając na różne sektory gospodarki i redefiniując wymagania zawodowe. Prezentacja omawia zarówno aktualny stan adaptacji AI, jak i prognozy dotyczące jej wpływu na przyszłość zatrudnienia. AI nie jest pierwszą technologią, która zmienia strukturę zatrudnienia – wcześniejsze rewolucje przemysłowe prowadziły do mechanizacji, automatyzacji i cyfryzacji procesów. Jednak kluczowa różnica polega na tym, że AI nie tylko usprawnia zadania fizyczne, ale także zastępuje pracę umysłową, co oznacza fundamentalne zmiany w zawodach biurowych, analitycznych i kreatywnych.


Wpływ unijnego rozporządzenia AI Act na architekturę i standardy cyberbezpieczeństwa w systemach wykorzystujących sztuczną inteligencję

Prezentacja jest poświęcona analizie przyszłego wpływu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej – tzw. AI Act – na architekturę i standardy cyberbezpieczeństwa w systemach wykorzystujących sztuczną inteligencję (AI). AI Act, jako pierwsze kompleksowe ramy prawne regulujące zastosowanie AI, wprowadzi podejście oparte na analizie ryzyka, które zobowiąże projektantów, dostawców oraz użytkowników systemów AI do wdrażania zaawansowanych mechanizmów ochrony danych, zapewniania odporności systemów na ataki oraz stosowania przejrzystych procedur nadzoru.


Wprowadzenie do Sztucznej Inteligencji

Kurs dla każdego

Kurs ma na celu zapoznanie uczestników z podstawami teoretycznymi i praktycznymi sztucznej inteligencji (AI). Program skierowany jest dla osób rozpoczynających swoją przygodę z AI. Kurs obejmuje zakres tematów, począwszy od fundamentalnych teorii, poprzez konkretne technologie i algorytmy, aż po aspekty etyczne i prawne związane z rozwojem AI.


Wykorzystanie algorytmów grafowych w analizie wybranych aspektów funkcjonowania organizacji

Prezentacja ukazuje potencjał algorytmów grafowych w analizie złożonych struktur i procesów organizacyjnych. Organizacje funkcjonują w formie sieci relacji — pomiędzy ludźmi, procesami, zasobami i technologiami — które mogą być efektywnie modelowane jako grafy. Autor przedstawia klasyczne algorytmy grafowe (BFS, DFS, Dijkstra, Ford-Fulkerson, Kruskal, Prim), ukazując ich zastosowanie w analizie odporności sieci, wykrywaniu wąskich gardeł i symulacji awarii. Szczególną uwagę poświęcono modelowaniu organizacji jako grafu — od struktury organizacyjnej, przez procesy biznesowe i produkcyjne, aż po łańcuchy dostaw i infrastrukturę IT. Przedstawiono także miary centralności, metody wykrywania społeczności oraz analizę spektralną jako narzędzia identyfikacji kluczowych węzłów i ukrytych struktur. W kontekście analizy sieci społecznych (SNA) zaprezentowano przykład komunikacji e-mailowej firmy Enron, ilustrujący, jak analiza grafowa ujawnia nieformalne struktury i liderów opinii. Zestawiono także możliwości baz grafowych względem tradycyjnych baz relacyjnych, a na zakończenie porównano algorytmy grafowe z generatywnymi sieciami neuronowymi, wskazując na ich komplementarność. Wnioskiem prezentacji jest teza, że algorytmy grafowe stanowią wszechstronne, wydajne i zrozumiałe narzędzie do diagnozowania i optymalizacji funkcjonowania współczesnych organizacji.


Wykorzystanie nowoczesnych metod z obszaru inżynierii w postaci baz grafowych w zarządzaniu organizacją

Referat skupia się na innowacyjnym wykorzystaniu baz grafowych. Opierając się na solidnych fundamentach teoretycznych, opracowanie rozpoczyna się od dogłębnego omówienia definicji, cech i elementów baz grafowych, jednocześnie porównując je z tradycyjnymi relacyjnymi bazami danych. Ta porównawcza analiza rzuca światło na unikatowe zalety baz grafowych, takie jak ich elastyczność, intuicyjność oraz łatwość modelowania złożonych relacji i dynamicznych schematów, które są nieosiągalne dla standardowych baz danych. Następnie, opracowanie skupia się na praktycznym zastosowaniu baz grafowych w zarządzaniu organizacją. Autor podkreśla, jak te bazy mogą przyczyniać się do zwiększenia efektywności i elastyczności w różnych obszarach zarządzania. Szczególnie istotne są tutaj konkretnie przypadki użycia baz grafowych w takich dziedzinach jak zarządzanie zasobami ludzkimi i logistyka, gdzie ich zdolność do modelowania skomplikowanych wzorców i relacji staje się kluczowa. Podsumowując, opracowanie zwraca uwagę na znaczenie b


Zagrożenia cybernetyczne dla systemów sztucznej inteligencji

Prezentacja „Zagrożenia cybernetyczne dla systemów sztucznej inteligencji” omawia kluczowe zagrożenia związane z bezpieczeństwem AI, dzieląc je na ataki na dane wejściowe, dane treningowe, modele, algorytmy oraz wyniki generowane przez AI. Przedstawiono m.in. ataki adwersarialne, zatrucie danych treningowych, kradzież modelu, ataki bocznokanałowe oraz wstrzyknięcie polecenia. Szczególną uwagę poświęcono ryzyku generowania fake news przez AI oraz analizie wyników eksperymentu testującego różne modele językowe pod kątem podatności na dezinformację. Podkreślono konieczność międzynarodowej współpracy w zakresie bezpieczeństwa AI, wskazując na inicjatywy takie jak Deklaracja z Bletchley oraz ramy bezpieczeństwa opracowane przez OWASP, MITRE i NIST. Prezentacja zwraca uwagę na potrzebę transparentności, odpowiedzialności sektora prywatnego oraz dalszego rozwoju technologii zabezpieczeń AI w kontekście rosnących zagrożeń cybernetycznych.


Zagrożenia dla modeli uczenia maszynowego typologia ataków

Wraz z szybkim rozwojem sztucznej inteligencji (AI) i systemów uczenia maszynowego (ML) pojawiają się coraz bardziej wyrafinowane zagrożenia, które mogą podważać ich bezpieczeństwo. Modele ML, wykorzystywane w kluczowych sektorach, takich jak przemysł, finanse, medycyna, infrastruktura krytyczna, sektor militarny, a także w operacjach związanych z wojną hybrydową i informacyjną, stają się kuszącym celem dla cyberprzestępców oraz organizacji państwowych. Ataki te mogą mieć poważne konsekwencje, zagrażając integralności, poufności i dostępności systemów AI, co w przypadku zastosowań militarnych i informacyjnych może prowadzić do destabilizacji i dezinformacji na szeroką skalę.


Zrozum klienta – lęki i emocje jako klucz do sukcesu w sprzedaży gier planszowych

Prezentacja skupia się na strategiach sprzedaży gier planszowych, podkreślając znaczenie emocji i przyjemności w kreowaniu niezapomnianych doświadczeń klientów. Branża gier planszowych w Polsce boryka się z brakiem odpowiedniego kodu PKD, co utrudnia prowadzenie statystyk i klasyfikuje gry jako zabawki.

Share

Tools
Translate to